Методичні розробки


Тема. Райський сад Арсенія Тарковського.
Мета. Ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом А.Тарковського(дитинство,юність),розкрити тему міста дитинства в творчості поета;розвивати навички аналізу поетичних творів,вміння інтерпретувати текст,робити власні висновки;пробуджувати інтерес до історіі рідного міста і рідної школи.
Обладнання.Тексти віршів А.Тарковського.
                                          Хід уроку
1.Організаційний момент.
2.Оголошення теми і мети уроку.
-Зважаючи на тему урока,як ви думаєте,про що саме буде сьогодні розмова?
3.Вступне слово вчителя.
4.Виступ учнів з презентацією «Місто дитинства А.Тарковського».
5.Аналіз поезій А.Тарковського «Белый день» та «Река Сугаклея».
   Виразне читання вчителем вірша «Белый день».
-Чи сподобався вам вірш?Який настрій він викликає?
-Як ви розумієте назву вірша?Які асоціації викликають ці слова?Яким ви собі уявляєте «белый день»?Який це день для вас?
-Наше завдання – зрозуміти,яким значенням наповнив ці слова автор.
-Які слова в тексті підтримують білий колір? Чому,на вашу думку,мова йде саме про цей колір?
-Де відбувається дія вірша?Що це за простір?Про який саме сад іде мова?
-Хто є ліричним героєм вірша?Це дорослий чи дитина?Знайдіть підтвердження вашої думки в тексті.
-«Под этим камнем клад».Про який клад йдеться?
-Чому ліричний герой називає цей сад райським?Чому саме райським?Що для нього є раєм?
-Що таке райський сад в біблійній традиції?Що нам відомо про райський сад з Біблії?
-Чому на дорожці сада саме батько? Як цей образ перегукується з біблійною історією?З яким саме образом?
-Чому повторюються слова «белый-белый день»?
-Які слова ще повторюються у вірші?Чому?( «никогда я не был счастливей,чем тогда»)
-Чи можна ці слова вважати головною думкою поезії? Чому?
-«Вернуться туда невозможно».Що мається на увазі?Куди не можна повернутися і чому? (у безтурботність дитинства,безгрішність,минуле; безгрішність втрачено,час незворотній)
-Чому «рассказать нельзя,как был переполнен блаженством этот райський сад»?
-Що значить «переполнен блаженством»к ви розумієте ці слова?Що таке блаженство?
-Цей вірш був написаний Тарковським у 1942 р. Чи випадково саме тоді?
-Про що ж цей вірш?
-Сформулюйте його ідею.
    Виразне читання учнем вірша «Река Сугаклея».
-Яке враження справив на вас вірш?Чи все було зрозумілим?
-Де відбуваються події у цьому творі?Що це за місце? (конкретне,реальне місце-берег річки Сугаклеї на околиці Кіровограда)
-Що значить «уходит в камыш»? 
-Коли відбувається те,про що говориться у вірші?Аргументуйте текстом. (літо,день,минуле) Який настрій створюється?
-Який образ,на вашу думку,є центральним?Чому?Що він символізує? (річка,час)
-Чому зявляється образ дитини?Що він уособлює? (людина на початку свого життя,майбутнє,дитинство,безтурботність)
-Які ще образи розкривають тему дитинства,гри,безтурботності? (стрекоза,бумажний кораблик,яблуко)
-Чому в руках дитини саме яблуко? (смак життя;пізнання життя-паралель з біблійною історією)
-А чому ще й стрекоза? (безтурботність,краса) Зверніть увагу на епітет «радужная сетка».(життя багатокольорове,привабливе,особливо в дитинстві)
-Чи не здається вам дивним,що дитина стоїть,а не біжить,наприклад?Чому вона саме стоїть?Яке відчуття часу створюється? (мить;час ніби застиг на мить,все ніби обертається навколо дитини)
-Які ще образи зустрічаються в тексті?Які смислові навантаження вони несуть? (пісок-сипучість,зміни,час;вітер-зміни,рух,рушійна сила)
-Яким же постає світ у цьому вірші?Як би можна було назвати цей світ? (світ,сповнений краси,гармонії;світ,що змінюється кожної миті)
-Чому ж тоді «и всё навсегда остаётся таким»?Про що мова?Чому назавжди?І яким «таким»? (категорії миті і вічності; категорія памяті)
-Чому після цих слів стоять три крапки?
-Зверніть увагу,дієслова якого часу зустрічаються у вірші?Чому?
-Чи змінюється ритм вірша?Коли?Чому?
-Про що ж цей вірш?Що важливого розповів нам автор?
-Якби ви створювали образ життя,що б це було і чому?
6.Висновки.
-Що обєднує ці 2 вірші,з якими ми працювали сьогодні?
-Яку особливість поезій Тарковського ви помітили? (від конкретного,реального до узагальнення,філософської думки)
-Як називається лірика,в якій розкриваються вічні теми життя і смерті,сенсу життя?
-Робота зі словами К.Ковальджі про Тарковського: «В житті він був як Моцарт,в поезії як Бах».
7.Підведення підсумків уроку.Оцінювання.
8.Домашнє завдання: вивчити 1 з віршів Тарковського напамять.
 

Матеріали до вивчення твору Еріка Сігала
                        «Історія одного кохання»
                  «Коли приходить справжня любов»
  • Розкажіть про ваше перше враження від прочитанного. Чи не здалася вам данна історія банальною? Що вразило вас найбільше?
  • Звернімо увагу на різні переклади назви твору: укр.-історія одного кохання, рос.-история любви, англ.-історія любові. Які відтінки смислу має кожна назва?
  • Про історію якого кохання, якої любові йде мова? (любов чоловіка і жінки, батьків і дітей, людини і Бога)?
  • Спробуємо розглянути кожну з історій, їх розвиток, особливості й вийти на проблеми, повязані з ними.
  • Яка історія любові, на вашу думку, є головною, центральною?( любов Олівера Баррета і Дженніфер Кавіллері)
  • Як починалася ця історія? Що відомо про героїв на початку твору ( вік, рід занять, походження, соціальний стан, національність, родина, виховання тощо)?
  • Яким було перше враження один про одного? Чому все ж починають зустрічатися?
  • Чому Олівер приховує правду про свою родину? Чому йому так важливо, щоб Дженні дізналася про всі його спортивні досягнення?
  • Які деталі говорять про те, що вони дійсно зацікавили один одного? Чому вони спілкуються достатньо грубо один з одним?
  • Як Олівер сприймає свого батька? Чому? Чи справедливий він до нього? Зверніть увагу на точку зору Дженніфер щодо цього? Чому їх погляди не співпадають?
  • Чому Олівер нічого не розповідає  своєму близькому другу про інтимні стосунки з Дженні?
  • Стосунки героїв розвиваються. Чому Олівер робить Дженні пропозицію? Як вона реагує на неї і чому? (історія може закінчитися)
  • Розгляньмо епізоди знайомства з батьками. Що нового ми дізнаємося про героїв, їх виховання, життєві цінності? Що можна сказати про їхні світи, світи їхніх батьків?
  • Чому головний герой так гостро, болюче реагує саме на батька? Чи можна назвати це ненавистю? А як можна назвати їхні стосунки? Яка проблема наявна? Чи наслідує герой свого батька?(історія з власним, ще не народженим сином)
  • Хто з героїв, на вашу думку, мудріший? Чому?
  • Мотив дороги. Чому герої так поспішали? Чому проскочили поворот до маєтку Барретів?
  • Чому батько Олівера відмовляє сина одружуватися? Чи пропонує компроміс? Чи карає за непослух?
  • Чому Олівер відмовляється від компромісу? Чи правий він?
  • Як можна охарактеризувати стосунки Дженніфер і її батька?
  • Чому герої відмовляються від вінчання? (проблема стосунків з Богом)
  • Проаналізуймо обітниці, які дають герої один одному під час церемонії. Як обітниці  характеризують Їх, їхні стосунки, бачення світу і себе в цьому світі? (вона- фактично дяка небесам за щастя бути разом, наповнити життя смислом, відчуття життя як миті у Всесвіті; він-питання, чи довіряє вона йому, сприйняття  життя як дороги )
  • Чи можна вважати одруження героїв кульмінацією їхньої історії кохання? Чому?
  • Фактично герої пройшли вже наступні етапи свого кохання: нерозуміння, симпатію, пізнання, довіру.  Як можна назвати наступний етап їхніх стосунків? ( жертовність, допомога, розуміння) Хто і чим жертвує? Чим життя випробовує їх на цьому етапі? ( бідність) Як герої долають ці труднощі?
  • Як і чому Дженніфер випробовує свого чоловіка? ( носіння на руках по сходам)
  • Розкажіть про сварку героїв ( лист від Баррета-старшого і дзвінок Дженніфер). Проаналізуймо їх поведінку під час і після сварки. Чому вони так себе поводять?
  • Як ви розумієте слова Дженніфер: «Любовь - это когда не нужно говорить прости» ? (кохати- значить не робити боляче один одному; кохати- значить пробачати) У кінці твору герой говорить ці слова своєму батькові. Чому?
  • Нарешті Олівер досягає успіху. Гроші тепер не проблема. Про що мріють герої тепер? ( тема нового життя, майбутнього) Як життя випробовує їх тепер? Як вони долають ці труднощі? (безпліддя? треба знайти вихід –любов, довіра, розуміння)
  • Страшний вирок для Дженніфер. Чому про це дізнається саме Олівер? Як він реагує на новину, яке рішення приймає? Чому?
  • Чому має померти вона, а не він? Це випробування для нього чи для них обох, можливо, ще для когось? Поясніть свою думку. В чому суть цього випробування? Над чим воно заставляє замислитися, що переоцінити?
  • Чи здогадується Дженні про те, що відбувається? Як вона чинить і чому?
  • Поїздка героїв до лікарні. Тема життя і смерті – розмови таксиста. Навіщо автор вводить цей епізод?
  • Чому тепер герой звертається до Бога? Про що він його просить?
  • Чому герой звертається до батька по гроші? Чому він не говорить йому правду? Чи просить пробачення? Як взагалі відбувається ця зустріч (поведінка героїв) ?
  • Чому батько дає гроші? Чи повірив він синові?
  • Чи можна вважати хворобу Дженні кульмінацією цієї історії кохання? Чому?
  • Останні прохання Дженніфер. Про що вони? Чому вона чинить саме так? (любов – самопожертва)
  • Розмова героїв про те, як це – вмирати. Чи розуміють вони один одного?
  • Чому першим після смерті Дженні герой зустрічає свого батька? Проаналізуйте, як відбувається ця зустріч. Чи розуміють герої один одного? Чи пробачили вони один одному?
  • Повернемося до слів Олівера «коли приходить справжня любов»  і слів Дженніфер «любов –це …». Продовжіть ці речення, спираючись на власні думки після прочитаного.
  • Якими ми побачили любов батьків до дітей і любов людини до Бога?
  • Порівняйте фінал книги і фінал фільму.
    -----------------------------------------------------------------------------


    Матеріали до вивчення твору Кристини Нестлінгер
    «Конрад,або дитина з бляшанки» вчителя НВК «Кіровоградський колегіум» Шпаченко Т.В.

    Тема уроку: Якою має бути дитина?
    Мета уроку: розвивати навички аналізу художнього тексту, роботи з художнім простором, аналізу образів,вміння робити власні висновки,аргументувати свою точку зору; зацікавити дітей темою виховання.
    Система запитань і завдань до уроку
  • Яке враження справив на вас твір? Що у творі здалося вам дивним,незвичним?Чому? (пані Бартолотті, Конрад)
  • Де і коли відбуваються події?Перед нами світ реальний чи вигаданий?
  • Які два світи наявні у творі?(дорослих і дітей) Які риси притаманні кожному з них?(свої правила,своя мова,своє бачення світу тощо) Чи є між ними щось спільне?Що саме?
  • Кого з героїв до якого з цих світів можна віднести і чому?
  • До якого із світів належать пані Бартолотті, Конрад?Чому?(поєднують риси дорослих і дітей)
  • Пропоную проаналізувати образи пана Егона і пані Бартолотті за наступним планом:
1) рід занять,професія (чому саме такі?яких рис вдачі вимагають?)
2) зовнішній вигляд ( про що свідчить?);
3) помешкання (загальне враження,кольори,предмети тощо)(що розповідає про власника?);
4) поведінка (чи збігається вона з загальноприйнятою?);
5) мова (як характеризує її носія?);
6) уподобання (що подобається героям,а що ні?чому?);
7) життєві принципи (про що свідчать?)
-  Як ви думаєте, якими були ці герої в дитинстві?Яким було їхнє виховання?Чому ви зробили саме такі висновки?
- Пан Егон і пані Бартолотті надзвичайно різні?Чому ж вони разом,хай навіть і всього лише два рази на тиждень?Зверніть увагу, як вони називають один одного у вівторок і суботу(Егончик,Берточка) (є потреба про когось піклуватися,когось любити,бути комусь потрібним,цікавим,але вона якась недорозвинена)
-  Чому пан Егон і пані Бартолотті захотіли бути батьками Конрада?Як саме це сталося?
- Чому пан Егон спершу просив пані Бартолтті відправити хлопчика на фабрику?Як швидко і чому змінилася його думка?
     - Що кожному з них подобається в Конраді і чому?Що кожен з                них очікує від нього?
- Чому дорослі почали сваритися?Як кожен з них бачить свій батьківський обовязок?Чому саме так?
- Як на сварки дорослих реагує дитина?Чому саме так?
- Чи знаходять Конрад і його батьки спільну мову?Чому?
- Як Конрад впливає на життя,поведінку і стосунки своїх батьків? (дитина-це велика радість,але і величезна відповідальність)
- Хто по-справжньому зрозумів Конрада і знайшов з ним спільну мову?Чому? (Кіті Рузіка)
- Чому інші діти незлюбили Конрада?
- Як Конрада сприймали вчителі та інші дорослі?Чому саме так?
- Як сам Конрад пояснював свою поведінку?Чим і чому він відрізнявся від інших дітей?
- Конрад - дитина з бляшанки. Давайте проаналізуємо інструкцію,яка додавалася до цього виробу. До кого звернена ця інструкція? Чому?
- Крім звичайного догляду й піклування, виріб потребував також прихильності. Як ви розумієте ці слова? Чому батьків просили про це не забувати?
- Що ми дізнаємося про «виховання» дітей на фабриці? На що виробники звертали увагу в першу чергу? Чим особливо пишалися?
- Бездоганність виховання. Як вони розуміли ці слова?                     ( чемність,слухняність,розум; «повинен», «обовязок»)
- Як ви думаєте, діти з бляшанок чимось відрізнялися один від одного? Чим саме і чому?
- Що таке бляшанка?Яке символічне значення має простір бляшанки,сама бляшанка? (замкнений,обмежений простір,немає доступу повітря;символ обмеження волі,фантазії,розвитку,індивідуальності-всього того, що є таким природнім для дітей) 
- Скільки років Конраду?Що це за вік?В чому його особливість?
- Чому пан Егон і пані Бартолотті не захотіли віддавати Конрада новим, «законним» батькам, незважаючи ні на які погрози?
- Чому Конрад не хотів покидати своїх батьків? (любов до них і до Кіті)
- Завдяки чому вдалося врятувати Конрада?Зверніть увагу:дорослі і діти діють разом,довіряють один одному.
- Чому справжні замовники дитини відмовилися від неї?
- Чи справді Конрад став неслухняним,невихованим,нечемним?А чи змінилося взагалі щось у його характері і світогляді?Чого нового він навчився?
- Яким,на вашу думку, стане Конрад в майбутньому?Від чого це залежить?
- Чому діти стають такими,як вони є? Що або хто впливає на формування їхнього характеру,ставлення до себе і інших? (батьки,школа,друзі,інші чинники і власне сама дитина)
- Якою є Кіті Рувіка?Поясніть,спираючись на текст,що саме вплинуло на формування її характеру і світогляду.
- Про що ж цей твір?Які важливі проблеми розкрила автор перед читачами? (проблеми виховання (якою має бути дитина?),сімї,школи,відповідальності,індивідуальності,пошуків себе,стосунків дорослих і дітей)
Домашнє завдання: Спираючись на текст і на власний життєвий досвід,дати письмову відповідь на питання: «Якими мають бути ідеальні батьки?

Матеріали до вивчення твору Хуліо Кортасара «Менади»
Орієнтовні теми уроку
1.Психологія натовпу і окремої особистості
2.Вбивча сила мистецтва чи …?
Орієнтовні завдання
1.Спираючись на художні деталі твору, дослідіть емоційно-інтелектуальний шлях героїв: оповідача, Маестро, сліпого, дами у червоному, інших представників публіки. В чому шляхи цих героїв схожі? Чим відрізняються? Як допомагають зрозуміти фінал твору?
2.Дослідіть порівняння у творі. Визначте іхню роль у розкритті ключових образів оповідання, його проблематики.
3.Порівняйте психо-емоційний стан ліричного героя вірша Транстремера «Алегро» і героїв оповідання Кортасара  «Менади». Чому, на вашу думку, вони так відрізняються?
4.Дізнайтеся про результати наукових досліджень впливу музичного мистецтва на окрему людину, натовп. Знайдіть приклади таких впливів.
Орієнтовні запитання 
  • Де і коли відбуваються події у творі?
  • Охарактеризуйте простір театру Корона. В чому його особливість?
  • Зверніть увагу на назву театру. Які асоціації вона викликає?
  • Які асоціації викликає саме слово «театр»? Чому театр називають храмом мистецтва, а роботу акторів служінням?
  • Яких правил поведінки дотримуються в театрі?
  • Яка подія має відбутися в театрі? Хто є її учасниками? Чи можна назвати її унікальною? Чому?
  • Розкажіть про історію Маестро в театрі Корона. Що ви можете сказати про нього як про митця, музиканта, особистість? Як програма концерту характеризує його і його творчість?
  • Чому, на вашу думку, автор не дає імені Маестро?
  • Як Маестро ставиться до своєї публіки? Чому так?
  • Як публіка ставиться до Маєстро, його концерту? Чому так?
  • Як ви розумієте слова оповідача про публіку : «люди без претензій» ?
  • Чи дійсно публіка розумілася на музиці? Підтвердіть текстом.
  • Як ви розумієте слова сеньйори Джонатан щодо Маестро: «Він створив не тільки оркестр, але й нас, публіку!»
  • Чи розуміється на музиці оповідач? Доведіть текстом. Що ми можемо сказати про нього як про особистість?
  • Як герой-оповідач ставиться до публіки? Чому так7
  • Як герой-оповідач ставиться до Маестро і його виконання? Чому так?
  • Чому оповідача найбільше зацікавив серед публіки сліпий?
  • Чому, на вашу думку, автор увів у текст образ сліпого?
  • Чому оповідач називає себе вченим-ентомологом, ясновидцем? Чому він не тільки і не стільки слухає музику, насолоджується нею, а й спостерігає за оточуючими?
  • Як оповідач позиціонує себе і публіку?
  • Як ми чуємо музику в цьому творі? Які це твори?
  • Чому для фіналу концерту автор обрав саме цей твір Бетховена?
  • Зверніть увагу на жінку в червоному. Чому автор не наділив її іменем? Чому вона в червоному? Що цей колір додає до її образу? Чому поруч з нею якісь чоловіки?
  • Прослідкуйте, як змінюється поведінка жінки в червоному протягом твору. На що схоже її ставлення до Маестро?
  • Чому найактивніші учасники подій – жінки? Чим це може бути зумовлено?
  • Чому Маестро пішов на незаплановану перерву?
  • З чим оповідач протягом твору порівнює публіку, її поведінку? Що підкреслюють ці порівняння?
  • Прослідкуйте, як поводиться Маестро і його музиканти протягом твору. Чому вони, за словами автора, єдині зберігали людську гідність, а Маестро «був майже прекрасний»?
  • Чи змінюється ставлення оповідача до Маестро і його виконання протягом концерту? Чому?
  • Чи стає оповідач врешті решт частиною натовпу? Чому?
  • Чому, на вашу думку, публіка чинить насилля? Де люди це роблять? Чи усвідомлюють вони свої вчинки?
  • Як ви розумієте фінал твору? Чому в центрі уваги в кінці жінка в червоному?
  • Чому оповідання називається «Менади»?
  • Чому герої твору поводяться саме так? Що впливає на їхню поведінку?
  • Що ви дізналися про психологію натовпу? Чи можна йому якось протистояти?
  • Коли саме, на вашу думку, публіка починає перетворюватися на натовп?
  • Які теми і проблеми порушує автор у цьому творі?


Немає коментарів:

Дописати коментар